Innovasjonsradar!
Jon Arve Risan, NorStella
Fagmiljøet rundt MIT er naturlig nok opptatt av innovasjon. Kunnskap om dette gir deres studenter og forskere best mulig utgangspunkt til å utnytte de mulighetene som til enhver tid er tilstede.
I den forbindelsen har de laget en sjekkliste på 12 punkter (innovasjonsradar) for å kunne kartlegge virksomhetens innovasjonskraft:
-
Tilbud – vurder egen evne til å utvikle nye produkter og tjenester
-
Plattform – tilstedeværelse av standard komponenter og byggesteiner i virksomhetens tilbud
-
Løsninger – i hvilken grad tilbyr/kan virksomheten tilby skreddersydde løsninger som løser ende-til-ende utfordringer (for kunden)
-
Kundebehov – egen evne til å møte uforløste behov hos konkrete kunder eller i hele kundesegmenter
-
Kundeopplevelsen – i hvilken grad evner virksomheten å redesigne og forsterke kundeopplevelsen i sannhetens øyeblikk, dvs når kunden er i kontakt med virksomheten på ulikt vis i ulike kanaler
-
Verdiskaping – evne til å redefinere eksisterende betalingsstrøm eller til å finne nye kreative måter å sikre verdiskapingen på
-
Prosess – potensiale for å skape større effektivitet i de interne arbeidsprosessene
-
Organisering – trengs nye organisasjonsformer, funksjoner eller aktiviteter i virksomheten. Har denne stivnet i gårsdagens modeller
-
Supply Chain – trengs det til nye løsninger (aktører) og er tjenesteutsetting vurdert. Hvilken muligheter til å bli del i andres nettverk med egne produkter og tjenester eksisterer
-
Tilstedeværelse – trengs det nye distribusjonskanaler eller nytenking på hvor virksomheten kan møte kunden med attraktive tilbud (kjenn kundens behov)
-
Networking – uutnyttede muligheter for å knytte kundene til seg i nettverk (for eksempel via apper), som knytter kundene tettere til virksomheten, som skaper økt kundeopplevelse og gir konkurransefortrinn.
-
Merkevare – i hvilken grad kan eksisterende produktkjennskap og gjenkjennelse utvides til nye segmenter og geografiske områder, eller utnyttes kreativt innenfor eksisterende
​
Når du har gjennomgått disse dimensjonene, og ærlig og objektivt gitt dem en verdi på en selvvalgt skala, kan du putte dem inn i et radardiagram og relativt enkelt avgjøre hvor du bør sette inn støtet.
​
​
Hvor kreves forbedringer, er den første erkjennelsen, med hva og hvordan, er de neste utfordringene. Godt begynt er dog halvt fullendt.
​
Det anbefales å gjøre slike tilstandsanalyser (måling) med jevne mellomrom.
​
Ikke glem å feire positiv utvikling!
​